KunstenHuis Idea | Theaterschool

Docententeam Theater

Ons Theaterteam

Leander Jansen-Zimmerman

Teamleider Theater

‘Volgens mij hebben we een gevarieerd team van vakmensen die allemaal vanuit hun unieke perspectief een grote bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van cursisten. In een veilige sfeer zorgen we voor lessen waar plezier hand in hand gaat met vakmatige ontwikkeling.’

Opleiding:
Docent Theater – ArtEZ Zwolle – 2014

Leander is theaterdocent die ruime ervaring met alle leeftijdsgroepen heeft. Na zijn opleiding is hij vrij snel gaan focussen op talentonwikkeling van leerkrachten, theaterdocenten en theatermakers. Hij leidde (project)teams in binnen- en buitenschoolse kunsteducatie en werkt in het professioneel theater als dramaturg/tekstschrijver/(eind)regisseur.

Linda van den Broek

Docente theater

Mijn naam is Linda van den Broek. In 2016 ben ik afgestudeerd als theaterdocent aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten Zwolle. Eenmaal afgestudeerd heb ik diverse projecten gedaan.

Ik wil graag onderzoeken, leren en meemaken. Ik kijk altijd om mij heen wat er gebeurd en het liefst speel ik daar op in. Een beetje out of the box denken en daar voorstellingen over maken daar hou ik wel van. Niet allemaal te serieus... niet met het vingertje... maar tot denken zetten.

Mijn doel is bereikt wanneer het publiek achteraf na het zien van mijn werk denkt: ``Ik heb mij vermaakt maar denk er ook even over na.``

Fleur Mennega

Docente theater

Mijn naam is Fleur en ik ben afgestudeerd als docent theater en theatermaker. Zo geef ik binnen het KunstenHuis Idea les aan de productieklassen in Zeist en werk ik me aan meerdere schoolprojecten in Zeist en De Bilt. Tijdens mijn lessen vind ik het belangrijk dat we geen momenteel stil zitten en creativiteit aanwakkeren door middel van improvisatie.
Bij het maken van voorstellingen werk ik graag vanuit de belevingswereld van de leerlingen. Welke problemen in de wereld houden hun 's nachts wakker en waar zouden zij graag verandering zien?

Marit Goetjaer

Docente Musicalklassen

Ik ben Marit en ik geef musical en theaterlessen in Zeist en de Bilt. In 2018 ben ik afgestudeerd aan de HKU als docerend theatermaker en sindsdien geef ik les, regisseer ik musicals en speel ik ook af en toe zelf! Ik ben een echte musicalnerd, zeg een woord en ik zing er een musicalliedje over!

Maamke Hoogendoorn

Docente

Maamke behaalde in 2018 haar Bachelor of Cabaret aan de Koningstheateracademie en speelde in verschillende theaters met haar cabaretvoorstelling ‘Er zit altijd meer in dan je denkt.’ Daarnaast studeerde ze Meisner Acting aan de Terry Knickerbockerstudio in New York. Ze is werkzaam als actrice en theatermaker en geeft theater- en cabaretles op verschillende scholen, in cultuurcentra en op BSO’s. ‘’Het geeft me ontzettend veel energie om met kinderen en jongeren te werken: hun speelsheid en openheid is telkens weer verrassend en het is mooi om te zien hoe iedereen zo kan opbloeien na een paar theaterlessen! Daarnaast is cabaret zo’n krachtige en brede theatrale vorm. Je kan er alle kanten mee op. Het is heel bijzonder om samen te zoeken naar iemands verhaal en vervolgens de humor aan te boren. Al die emoties opzoeken, jezelf opengooien en lachen maar!’’

Linde van Dorp

Docente Theater

Ik ben Linde. Dit jaar studeer ik af aan de HKU als docent Theater. Ik bewonder de onbevangenheid en de verbeelding van jonge kinderen, de zoektocht naar identiteit en bijbehorende eigenwijsheid van pubers en het enthousiasme en speelplezier van volwassenen. Ik sta voor ontdekken en groei.

Niki Romijn

Docent

Niki Romijn begon op jonge leeftijd met muziek- en balletlessen en leerde zichzelf piano spelen. Ze volgde de vooropleiding van de Nel Roos Balletacademie en studeerde solozang aan het Hilversums Conservatorium (nu HKU Amsterdam). Haar professionele theatercarrière begon met de musical CATS in Carré Amsterdam, gevolgd door een internationale productie van CATS in Zwitserland. Ze stond in het voorprogramma van Gilbert Bécaud en speelde o.a. mee in shows van Adèle Bloemendaal en Het Groot Niet Te Vermijden. Als theatermaker schreef Niki diverse solo- en familievoorstellingen waarmee ze langs de theaters toerde in binnen- en buitenland. Sinds 2016 is Niki vast verbonden aan Scholen in de Kunst Amersfoort als musical- en theaterdocent. Daarnaast is Niki al bijna 30 jaar werkzaam als stemactrice en regisseur.

“Zingen, dansen en toneel spelen, daar werd ik als kind al heel blij van. Dat ik er uiteindelijk mijn vak van heb gemaakt en nu theaterdocent ben is natuurlijk fantastisch. Jarenlang stond ik zelf op het podium en heb ik heel veel voorstellingen gemaakt en gespeeld. Om alles wat ik daar heb geleerd door te kunnen geven aan anderen is heerlijk om te doen. Iemand zelfvertrouwen geven, samen iets maken, samen dingen verzinnen, ergens helemaal in op gaan, een leerling die tijdens een voorstelling opeens opbloeit. Wat wil je als docent nog meer?”

Foto: Annemoon van Hemel

Iris Bijl

Docente Improvisatie

Jopie Leenhouts

Docent Circus

Jopie Leenhouts, docent circus
Jopie begon als tiener met acrobatiek. Ze vond het geweldig en het smaakte naar meer! Ze ging naar de Circusschool van Joe Andy, volgde een opleiding tot docent drama en werkte als docent bij Circus Elleboog. In Utrecht richtte zij Circus Jopie op. Sinds 2008 geeft zij circuslessen bij Idea. Jopie: ‘Circus is veel meer dan het oefenen van leuke dingen als acrobatiek, trapeze en jongleren. Het helpt kinderen zeker ook in hun persoonlijke ontwikkeling. In de circuslessen leer je om jezelf te presenteren voor een groep, creativiteit te ontwikkelen, samen te werken en verantwoordelijkheid te dragen voor elkaar. En naast het oefenen misschien nog wel het allerbelangrijkst: in de lessen wordt vaak gelachen, we maken veel plezier met elkaar.’

Guus de Ruiter

Docent Theatersport

“Na een avond theatersport vol energie weer naar huis. Samen met andere spelers een scène beleven waarin alles mogelijk is, waarin je elkaar aanvult, elkaars aanbod omarmt, elkaar laat stralen. Het is mogelijk. Sterker nog: dit zijn de basisprincipes van improvisatietheater.``

Ik ben in 2006 begonnen met theatersport en speel zelf nog elke week met veel plezier in mijn eigen improvisatiegroep. Ik geef improvisatielessen bij verschillende groepen en acteer vanaf 2022 ook in niet-geïmproviseerde theaterstukken.

In de lange tijd dat ik speel heb ik van een groot aantal improvisatietrainers en theaterdocenten les gehad. In 2015 volgde ik de opleiding tot improvisatietrainer bij de Improacademie in Amsterdam. Vanaf 2022 heb ik mijn acteervaardigheden vergroot bij de Meisner academie in Den Bosch.

Ik houd ervan als mensen in het moment van de scène zijn, en zich oprecht kunnen laten zien binnen de verbeelde omstandigheden. Van realistische tot absurdistische situaties. Dan is spelen een feest, kijken een genot, en gaat iedereen vol energie weer naar huis.

Erik Goetjaer

Docent

Mijn naam is Erik Goetjaer en ik ben in 2009 als acteur afgestudeerd van de toneelopleiding te Tilburg. Sinds mijn studie kwam ik erachter dat ik het spelen nog steeds ontzettend leuk vind, maar mijn hart ligt bij het maken en coachen. Tegenwoordig speel ik zelf nog maar heel weinig - wat ik soms stiekem best wel jammer vind, maar je moet toch keuzes maken - en werk ik vooral als regisseur voor verschillende producties. Daarnaast geef ik veel les in het acteren. Ik zie graag dat iedereen plezier heeft tijdens mijn lessen en daar werk ik ook hard aan. Maar ik ben ook iemand die streeft naar kwaliteit. Ik probeer het onderste uit de kan te halen en bij iedereen ligt de lat ergens anders. Daarom kijk ik per persoon wat ik bij jou kan bereiken en of ik net dat stapje hoger kan bereiken. Ik ben enthousiast, passievol en doelgericht. En misschien een ietsiepietsie perfectionist. Maar zijn we dat niet allemaal?

Anca Siegersma

Docent

Theatereducatie is het leukste wat er is. Sinds 2014 geef ik les en maak voorstellingen met en voor kinderen en jongeren binnen en buiten het onderwijs. De basis van theater is voor mij het leren kennen van jezelf, elkaar en de wereld om je heen. Door theater kan je in de huid van een ander stappen en daardoor zelf groeien in wie je bent. Daardoor kunnen mijn leerlingen ontdekken waar hun creativiteit ligt en daarmee theater maken dat echt van hen is.

Madelief Twilt

Docent

Ik ben Madelief,

Met een grote passie voor muziek en de stem hoop ik deze passie door te kunnen geven en te kunnen delen met jou!

Afgestudeerd aan de opleiding musicaltheater te Zwolle, zangtechniek in Amsterdam en nu nog een laatste jaar part-time aan het studeren in Denemarken aan Europa's grootste zangtechnisch instituut, Complete Vocal Insitute.

Je mag je liefde voor muziek en zang met me delen en mij alle zang vragen van de wereld stellen, dan hoop ik je altijd een antwoord te kunnen geven!

Dewi Inesia

Docent

Dewi Cheyenne Inesia is een Allround Musical Performer, (stem)actrice, zangeres en schrijver die werkzaam is in diverse branches van de entertainmentindustrie. Nadat Dewi de vooropleiding heeft gevolgd aan het Lucia Marthas Institute for Performing Arts, is Dewi doorgestroomd naar de studie “Allround Musical Performer” aan de Dutch Academy of Performing Arts (DAPA), waar zij in 2023 haar diploma heeft behaald. Tijdens het laatste jaar van haar studie heeft Dewi de (hoofd)rol ‘Julia Martens’ vertolkt in 'Misfit de Musical' van Morssinkhof Terra Theaterproducties, een productie die gebaseerd is op de gelijknamige film en serie.Tevens heeft Dewi tijdens haar opleiding mogen studeren aan Broadway Dance Center in New York City. Daarnaast is Dewi sinds 2015 actief als stemactrice voor series en films voor o.a Netflix, Nickelodeon en Disney+.

Aimée Hautvast

Docent

Aimée Hautvast is in 2020 afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium waar wij zowel haar Bachelor en Master klassiek als een Minor Educatie heeft behaald. Aimée is gespecialiseerd in operarepertoire. Ze heeft al meermaals opgetreden als solist en koorlid in verschillende operaproducties en is nog steeds werkende in dit veld.

Aimée: ``Opera en Theater of Musical zijn weliswaar verschillende expertises, maar de overlap zit in het acteren en zingen. Je moet in staat zijn het publiek te bereiken met je verhaal en je stem. Dit doe je door vooral veel plezier te hebben in wat je zelf op het podium doet. Ik vind het heel erg leuk om met jong publiek aan de slag te gaan en te achterhalen waarom zij op het podium willen staan en zingen. Ik wil hen helpen in hun zoektocht en ontwikkeling naar vrijheid op het podium, expressie en vindingrijkheid.``

Hiernaast geeft Aimée al zangles sinds haar conservatoriumopleiding. Ze heeft ervaring met alle leeftijdscategorieën en geeft zowel individueel als in groepsverband les. Haar interesse ligt breder dan alleen de techniek voor klassiek zang aangezien andere muziekstijlen ook altijd een grote passie van haar zijn geweest. Ze heeft verscheidene stijlen zoals Pop-/ of Theaterzang altijd naast haar klassieke educatie onderhouden en heeft de overeenkomsten en verschillen door de jaren heen weten te detecteren wat zij tracht over te brengen in haar lespraktijk.

Aimée: ``Voor alle zangstijlen zijn verschillende technische benodigdheden nodig om een bepaald geluid te produceren. Dit klinkt soms ingewikkelder dan het lijkt. Ik probeer altijd te werken vanuit het idee dat je één instrument hebt, je lichaam, waarmee je in staat moet zijn om verschillende stijlen te zingen. Ik werk vanuit een basis die heel dicht bij onze natuurlijke instincten ligt en vul dit aan met de 'Bel Canto' zangtechniek en de 'muzikale stijl' van een stuk. Muziek uit Theater of Musical is een open en vrije manier van zingen die goed kan worden aangedreven vanuit onze natuurlijke instincten. Studenten leren hierdoor meteen een connectie te leggen tussen natuurlijk zingen en oprecht acteren``.

Guillermo

Docent

Guillermo is afgestudeerd aan de dansacademie (Lucia Marthas te Amsterdam) en heeft altijd geacteerd.

Hij heeft in verschillende musicals en series gespeeld. Naast het acteren is hij ook (kinder)regisseur.

Over de lessen zegt hij: “Het overdragen van wat ik zelf geleerd heb is het mooiste wat er is. Elke les is anders, elke groep heeft een andere dynamiek en om daarop in te spelen is fantastisch! Als je ziet dat iets in het begin niet lukt, maar later in het proces wel, dan krijg ik een heel goed gevoel”.

Voor Guillermo is het belangrijk dat iedereen zichzelf mag zijn en durft om fouten te maken: “Vallen en opstaan hoort erbij, daar word je alleen maar beter van.”

In de lessen werken we naar een voorstelling toe, waarbij de leerlingen zelf het uitgangspunt zijn. Ze worden naar hun ideeën en wensen gevraagd, zodat er een stuk gekozen kan worden dat echt bij ze past.