fbpx

Vanaf vrijdag 18 september start Frits Koens met zijn lessen Tai Chi bij KunstenHuis Dansschool EDC in het Lichtruim in de Bilt. Deze cursus voor senioren bestaat uit series van 10 lessen en vind elke vrijdagochtend plaats van 10.00 – 11.30 uur. Er is ruimte voor max. 12 deelnemers.

Maak kennis met Tai Chi

Tai Chi/ Qi Gong is een bewegingsvorm, die bestaat uit langzame, geconcentreerde, soepele bewegingen. Het komt oorspronkelijk uit China en is enigszins aangepast aan de westerse cultuur. De effecten van Tai Chi op de gezondheid zijn zeer positief. Met name bij volwassenen/ouderen is door onderzoek aangetoond dat er veel verbetering gemeten wordt in concentratie, evenwicht (valpreventie), lenigheid en ademhaling. Daarnaast is het een ontspannen vorm van bewegen die ook het mentale welzijn bevordert.

In de oefensessies besteden we ongeveer 30 minuten aan Qi Gong oefeningen, waarbij warming-up van lichaam en geest voorop staat. Daarna een korte relax/adem oefening en een korte koffie/theepauze. Hierna gaan we verschillende series en vormen van Tai Chi aanleren: A. Een eenvoudige vorm Tai Chi voor artritis 1 en 2, B. De basis 24 Tai Chi, Yangstijl, Pekingvorm en C. Tai Chi for Energy 1 en 2, Chenvorm.

We sluiten af met drie cooling down oefeningen en de Tai Chi groet.

Zitten is het nieuwe roken

Een hernia heeft het leven van docent Frits Koens veranderd. Ik zat in de laatste jaren voor m’n pensionering. De chirurg die me opereerde, zei: ‘Die hernia schep ik ’r in een kwartiertje wel bij je uit, maar daarna zul je zélf aan de slag moeten. Eerst ga je twee maanden revalideren en dat betekent: liggen of lopen, niet zitten, niet fietsen, niet autorijden. Daarna ging ik een vorm van lichaamsbeweging zoeken die bij me paste: niks competitiefs, iets om m’n gewrichten en spieren soepel en sterk te maken.”

„Voor veel mensen is dit een probleem: rugklachten, pijn in nek en schouders, verstijving. Het is de prijs die we betalen voor het zittende bestaan dat we leiden. Verkeerde houdingen: lang verkrampt aan de computer zitten, thuis onderuit op de bank hangen.

„Op een dag gaat je lichaam daartegen protesteren. Ik las laatst een boek van een arts, Eric Scherder, die schreef: ‘Zitten is het nieuwe roken.’ Rokers zijn nu geïsoleerd in onze samenleving: dat doe je niet meer zomaar op je werk of in een café, omdat we mensen willen beschermen tegen gevaar voor longkanker en hart- en vaatziekten. Zo zal ook het besef doordringen dat we ons lichaam onnodig belasten door verkeerd en onvoldoende te bewegen.

„In de maanden na de herniaoperatie heb ik tai chi ontdekt. Het is een Chinese bewegingsleer, met nogal wat verschillende stromingen, met wortels in het taoïsme en zenboeddhisme. Ik begon ermee bij een tai chi-vereniging in de buurt. Het voelde meteen goed: de ritmische patronen, de vloeiende bewegingen waarmee je al je gewrichten en spieren gebruikt, de rust en concentratie waarmee je je hoofd leegmaakt.

Missie

„Uiteindelijk heb ik zelf m’n weg in de tai chi gevonden. Ik heb cursussen gevolgd op allerlei plekken in binnen- en buitenland. Veel gelezen, vooral ook wetenschappelijk onderzoek. Ik vond een medestander bij mij in de buurt, met wie ik een instructie-dvd heb gemaakt, met een toegankelijk systeem van 24 basisbewegingen.

„Vooral voor ouderen werkt tai chi geweldig. Het gaat erom dát ze bewegen – vloeiend, soepel, met aandacht, elk op hun manier, binnen hun eigen mogelijkheden en beperkingen. Ik blijf leren. Je kunt gerust zeggen dat ik er m’n missie van heb gemaakt op deze manier iets voor ouderen te betekenen. Bovendien houdt het mijzelf fit. Daar was het me aanvankelijk om begonnen, en dat is mooi meegenomen.”

Kijk voor meer informatie en aanmelden op kunstenhuis.nl/cursussen/dans/taichi/.