fbpx
MuziekschoolNieuws

Nieuwe workshops muziekgeschiedenis

Vergroot je kennis over de muziekgeschiedenis!

Vanaf dinsdag 19 en woensdag 20 januari 2021 starten we met nieuwe workshops muziekgeschiedenis. Dirigent Peter Schlamilch vertelt vol enthousiasme in zes lessen over de schoonheid van de klassieke muziek. Elke workshop behandelt een ander onderwerp. Op dinsdag zijn de lessen online en op woensdag live in Het Lichtruim.

Vanaf dinsdag 19 januari (online):

  • 18:30-20:00 uur Bachs getallenleer
    • Dat Bach zijn eigen naam in noten componeerde is voor de meeste musici en muziekliefhebbers een bekend gegeven. Sommigen gaan nog verder en menen dat Bach geheime boodschappen heeft meegecomponeerd in zijn grote werken, zoals in de Mattheüs-passie, de Johannes-passie en de Hohe Messe. 
  • 20:15-21:45 uur Introductie in de Klassieke muziekwereld
    • De wereld van de klassieke muziek is voor velen een kostbaar goed, maar niet iedereen weet precies hoe hij zijn weg erin moet vinden. Wat betekenen al die titels en opusnummers nu en welke werken moet je nu écht gehoord hebben? Welke stijlen zijn er en hoeveel violen zitten er nu eigenlijk in een symfonieorkest? En: Hoe ontwikkel ik mijn eigen smaak en verdiep ik mijn liefde voor klassieke muziek?

Vanaf woensdag 20 januari (Het Lichtruim):

  • 18:30-20:00 uur Geschiedenis van de Klassieke muziek
    • De Westerse Muziekgeschiedenis beslaat vele eeuwen en is een fascinerende opeenvolging van stijlen, vormen en muzieksoorten. Het ontstaan en de evolutie van vele verschillende toonsoorten naar de twee die we vandaag de dag nog over hebben, de ontwikkeling van de muziekinstrumenten, de talloze componisten: in deze cursus wordt overzicht geschapen, worden verbanden gelegd en wordt uitleg gegeven.
  • 20:15-21:45 uur Betekenis en Interpretatie van muziek (muziekexegese)
    • Achter de genoteerde en klinkende muziek gaat een wereld van betekenissen schuil: wat betekenen al die noten en klanken, waarom maken bepaalde melodieën en akkoorden op ons zo’n diepe indruk en hoe komt een componist tot de keuzen die hij gemaakt heeft?